Home
Wij over onszelf
Verhuur
Autorally/circuit
Diversen
Nieuwe aanwinst(en)
Werkplaats
In- en uitbouw motor
Koppeling vervangen
Revisie vd motor
Projecten
Opbouw Buggy Classic
Hummer Xperience
La HuPo
Contact

 

Op deze pagina beschrijven we de in- en uitbouw van een kevermotor.

Zorg, vóórdat je begint, dat je al het benodige gereedschap klaar hebt liggen en dat je ruimte hebt om onderdelen op te bergen (lege werkbank?).

 

Stap 1:

Haal de - (min) klem van de - pool van de accu los (voor de zekerheid kan je daarna ook de + klem los halen). Haal nu de gaskabel uit de hefboom van de carburateur en schuif hem door de luchttunnel heen naar de achterzijde van het motorblok. Dit doe je pas NADAT je de wagen op de hefbrug of oprij bruggetjes hebt staan..!!!

 

Verdere bedradingen die aangesloten zijn op de rest van de motor bv de dynamo, olie-drukschakelaar etc ook loshalen. Mocht je er niet zeker zijn dat je tijdens de inbouw niet meer weet hoe het aangesloten heeft gezeten, plak er dan plakkertjes op met de aansluitingen en maak foto`s van de aansluitingen met je mobieltje alvorens ze te verwijderen..!! Bedrading aan de startmotor kan blijven zitten. Je zal zien dat er ook kabeltjes zijn (weerskanten van het motorblok) die de verwarming bedienen; ook deze moeten los gemaakt worden. Kortom: ALLE bedrading moet losgemaakt worden omdat je anders het blok er niet uit kan halen.

Stap 2:

Als je een hefbrug te beschikking hebt zorg dan ook dat je een goede hydraulische krik klaar hebt staan; deze ga je gebruiken om het motorblok mee te ondersteunen en op te vangen en bij de inbouw om het blok recht voor de versnellingsbak te plaatsen. Heb je geen hefbrug dan heb je twee oprij bruggetjes nodig (te koop bij bv Halfords voor een paar tientjes) + eerder genoemde hydro krik omdat je de achterkant van de Kever flink omhoog moet krijgen want je haalt het blok er vanonderen uit in tegenstelling tot een wagen met de motor aan de voorzijde.

Stap 3:

In principe kan de complete uitlaat incl. verwarmingspotten blijven zitten maar het wordt iets makkelijker als je de demper verwijderd; de kachelpotten kunnen sowieso blijven zitten.

We gaan er nu vanuit dat de wagen op de brug (getjes) staat.

 

 

 Wij hebben de wagen op de brug staan en gebruiken een verrijdbare gereedschapskist maar dit is niet aan te bevelen omdat een krik beter te manouvreren is. Je ziet dat wij de demper hebben verwijderd en de kachelpot (vervangers) hebben laten zitten.

 

 

Stap 4:

 

We kruipen pas onder de wagen nádat we er zeker van zijn dat de wagen goed stevig staat en niet kan bewegen m.a.w: niet van de brug af kan glijden/rijden..!!! en verwijderen de vier bouten/moeren waar de motor mee vast aan de versnellingsbak zit.

 

 

Dit is de versnellingsbak gezien van de binnenzijde dus dit is de kant waar de motor invalt. Als je gaat sleutelen zul je dus achter deze versnellingsbak zitten en zal bv bout 1 nu niet rechtsbovenin zitten maar linksboven. Bout 1 houdt ook de startmotor vast dus je zal de contramoer eerst moeten verwijderen (deze zit achter de luchttunnel van de motor). Heb je deze verwijderd dan kun je onder de wagen bout 2, bout 3 en moer 4 verwijderen. De motor is nu in principe los...maar hangt nog in de versnellingsbak.

Plaats nu de hydraulische krik onder het motorblok en zorg dat hij voorzichtig rust op deze krik. Je kan nu voorzichtig de motor naar achteren rijden en de krik laten zakken. Nu is de motor vrij. Niet de krik laten zakken als de motor nog tegen de bak aan zit: er zit een as (price as) die in de koppeling van de motor zit dus eerst het motorblok recht naar achteren trekken en dan pas laten zakken.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

 

Top
Welkom bij Pol-motorsport!